vitamines voor gezond haar

Voeding met vitamines voor gezond haar

Als je gezond, glanzend haar wilt, moet je beginnen met het aanpassen van je voeding, adviseert onze voedingsdeskundige. Ontdek de top 5 beste vitamines tegen haaruitval en leer meer over Ijzerrijke voedingsmiddelen.

BEAUTY

TIPS VOOR MOOI HAAR

WAAROM CLIP IN EXTENSIONS

KRULLEN

KRULLEN MENGEN MET CLIP IN HAIR

KRULLEN MAKEN MET EEN KRULTANG

Voeding en vitamine voor gezonder haar

Zoals je weet kun je met clipinextensions je eigen haar mooier, voller en dikker laten lijken. Mooi, vol en dik haar is dus te koop! Dit is een feit maar desondanks is het toch erg fijn als je eigen haar ook mooi is. Wil je van jezelf, vol, lang en dik haar? Zorg er dan voor dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Net als de huid is een goede conditie van je haar een teken van innerlijke en uiterlijke gezondheid. Logisch dat vrijwel iedere vrouw mooi en gezond haar wil hebben en dat ze er moeite voor willen doen om deze staat te behouden.

De cellen waaruit de haarlokken bestaan, hebben een regelmatige toevoer van belangrijke voedingsstoffen nodig. Krijgt je haar niet de juiste voedingstoffen binnen kijk dan niet raar op wanneer je last krijgt van droog en pluizig haar.

Wat te eten voor perfect, glanzend en stralend haar

Last van dunner wordend haar? Zorg voor een juiste balans van de verschillende voedingsstoffen, waaronder eiwitten, vitaminen en mineralen, om het haar te voorzien van alles wat het nodig heeft om sterk, glanzend en bovenal gezond te blijven.

Voeding om het haar gezond te houden

Het gebruik van vitamine tegen haar-uitval:

1. Vitamine A Je haar heeft vitamine A nodig om gehydrateerd te blijven en te groeien. Goede voedselbronnen zijn zoete aardappelen, wortels, spinazie en boerenkool.

2. Vitamine B B-vitaminen vervoeren zuurstof en voedingsstoffen naar je hoofdhuid, wat de haargroei bevordert. Volle granen, vlees, zeevruchten en donkere bladgroenten zijn allemaal goede bronnen van vitamine B.

3. Vitamine C Vitamine C is nodig om collageen te maken en kan helpen vroegtijdig haaruitval te voorkomen. Goede voedselbronnen zijn paprika’s, citrusvruchten en aardbeien.

4. Vitamine D De feitelijke rol van vitamine D en de haargroei wordt vaak niet begrepen, maar een feit is dat het gevolg van te weinig vitamine D haar verlies betekent. Je kunt je vitamine D-gehalte verhogen door blootstelling aan de zon of door bepaalde voedingsmiddelen te eten.

5. Vitamine E Vitamine E helpt stress te voorkomen en de haargroei te stimuleren. Goede voedingsbronnen zijn zonnebloempitten, amandelen, spinazie en avocado’s.

Vitamine C: voor gezonder haar

Vitamine C bevorderd de opname van ijzer, zodat voedingsmiddelen met veel vitamine C goed te eten zijn in combinatie met ijzerhoudend voedsel. Vitamine C is ook een antioxidant en wordt dus gemakkelijk door het lichaam geabsorbeerd.

Goede voedingsmiddelen zijn zwarte bessen, bosbessen, broccoli, guave, kiwi vruchten, sinaasappels, papaja, aardbeien en zoete aardappelen. Verder helpt vitamine C bij de productie van collageen dat vervolgens de haarvaten versterkt en die op hun beurt de haarschachten essentiële vitamines leveren.

Ijzerrijke voedingsmiddelen voor sterk haar

IJzer is een bijzonder belangrijk mineraal voor haar en een tekort aan ijzer is een belangrijke oorzaak van haaruitval. Het haarzakje en de wortel worden beiden gevoed door een voedingsrijke bloedtoevoer.

Wanneer ijzergehaltes onder een bepaald niveau dalen, kun je gemakkelijk bloedarmoede krijgen. Dit verstoort de toevoer van voedingsstoffen naar de follikel en beïnvloedt de haargroeicyclus en kan zelfs resulteren in haar verlies.

een tekort van ijzerrijke voedingsstoffen

Dierlijke producten zoals rood vlees, kip en vis leveren ijzer en zijn van een hoge biologische waarde, wat betekent dat het ijzer gemakkelijk beschikbaar is voor het lichaam. Vegetariërs kunnen hun ijzergehalte verhogen door linzen, spinazie en andere groene groenten zoals broccoli, boerenkool en groene salades toe te voegen aan hun dagelijks voedingspatroon.

Tip: kies ijzerhoudend voedsel zoals:

1. Zwarte bessen

2. Bosbessen

3. Broccoli

4. Guave

5. Kiwi vruchten

6. Sinaasappels

7. Papaja

8. Aardbeien

9. Zoete aardappelen

Eiwitten en de gezondheid van je haren

Omdat het haar deels van eiwit is gemaakt, is het van cruciaal belang dat je voldoende eiwitten in je dieet hebt om het haar sterk en gezond te maken. Als je niet genoeg eiwitten in je dieet binnenkrijgt, is je haar waarschijnlijk droog, broos en zwak.

Extreem arme diëten kunnen leiden tot beperkte haargroei en zelfs haaruitval. Kies kip, kalkoen, vis, zuivelproducten en eieren als uitstekende bronnen van eiwitten, samen met vegetarische bronnen zoals peulvruchten en noten.

Tijdens de zwangerschap is er een toename van het niveau van oestrogeenhormonen. Zwanger zijn heeft positieve maar ook negatieve gevolgen voor je haar. Lees hier meer over op de pagina haaruitval tijdens de zwangerschap.